Inkomen en armoede

Lasten

Bedrag
(x € 1.000)

V/N

I/S

Bundeling van Uitkeringen Inkomensvoorzieningen (BUIG)
In de begroting zijn de bijstandslasten begroot op € 7 miljoen. De werkelijke bijstandslasten bedragen € 6,8 miljoen. In tegenstelling tot uitgesproken verwachting voor 2023 dat het aantal bijstandsuitkeringen zou stabiliseren, blijkt dat ten opzichte van 2022 het aantal bijstandsuitkering in 2023 lager is uitgevallen. Per saldo levert dit een incidenteel voordeel op van circa € 203.000.

203

V

I

Bijzondere bijstand
In 2022 was er nog een overschrijding vanwege hogere inrichtingskosten voor statushouders. In 2023 is er sprake van en onderschrijding van € 136.000. Oorzaak voor deze ontwikkeling heeft te maken met lagere kosten voor woninginrichting en lagere kosten voor bewindvoering. Daarnaast zijn er zijn meer inwoners uitgestroomd dan ingestroomd."

136

V

I

Dubieuze debiteuren
De mate van oninbaarheid en de hoogte van het debiteurensaldo is de basis voor de dotatie aan de voorziening. Op basis van deze berekening is € 58.000 aan deze voorziening gedoteerd (stand per 31-12-2023 is € 1.395.000).

-58

N

I

Energietoeslag
Inclusief de middelen bestemd voor de energietoelsag voor studenten (€ 257.000) hebben wij per saldo € 463.000 meer besteed aan energietoeslag dan is begroot. Via de decembercirculaire is € 1,3 ontvangen om aan energietoeslag in 2023 uit te keren. Dit is ruim voldoende is om de volledige overschrijding van te dekken. Omdat de opdracht in 2024 doorloopt, zullen wij in 2024 een beroep doen op een deel van het restantbudget.

-463

N

I

Kindertoeslagaffaire
Vanaf januari 2023 voert het sociaal team de brede ondersteuning uit. Er is een aanzienlijke toename in het aantal inwoners dat zich heeft gemeld voor brede ondersteuning (van 21 plannen van aanpak in mei 2022 tot 78 plannen van aanpak eind 2023). Daarmee zijn ook de kosten voor het uitvoeren van die ondersteuning gestegen. De stijging van kosten en aantal aanmeldingen is een landelijke trend. Het rijk heeft besloten dat gemeenten met terugwerkende kracht per 1 januari 2023 over kunnen stappen naar vergoeding op basis van werkelijke kosten (in plaats van normbedragen). Dat gaat gemeente Diemen doen zodat alle kosten door het rijk gedekt worden.

-358

N

I

Kindertoeslagaffaire 2022
In 2022 heeft gemeente Diemen Rijksmiddelen gekregen op basis van normbedragen. Daar was € 233.000 van over. Dat is gereserveerd voor 2023. In 2023 (zie andere regel) kunnen alle kosten worden gedeclareerd worden bij het rijk. De specifieke uitkering waaruit de kosten voor de brede ondersteuning worden vergoed loopt eind 2026 af. Omdat niet duidelijk is hoe de brede ondersteuning verder verloopt is het voorstel is om het restant over 2022 sowieso tot en met 2030 te reserveren.

233

V

I

Kwijtschelding
Op deze post is sprake van een onderschrijding van het budget. Voor meer informatie hierover wordt verwezen naar paragraaf Lokale Heffingen, waar specifiek over 'Kwijtschelding' wordt gerapporteerd.

28

V

I

Oekraïne
Dit betreft middelen voor de exploitatie en leefgeld inzake de vluchtelingen uit Oekraïne. Tegen over deze lasten staat een baat die wij van het Rijk ontvangen (zie toelichting op de baten). Wij hebben minder aan leefgeld en uitvoering besteed. voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar programma Inkomen en Armoede (Belangrijke ontwikkelingen).

388

V

I

Basisbanen en Steunimpuls
In 2023 is het budget voor basisbanen en Steunimpuls voor respectievelijk € 106.000 en € 137.000 niet besteed. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de info op het programma Inkomen en Armoede (voorgestelde overhevelingen).

243

V

I

Schuldhulpverlening
De gemeente is wettelijk verplicht om aan vroegsignalering te doen en schuldhulpverlening aan haar inwoners te bieden. Deelname aan schuldhulpverlening is echter vrijwillig, de gemeente kan het niet afdwingen. Al stimuleert en promoot de gemeente deze dienstverlening wel. De gemeente heeft dus niet veel invloed op de instroom aan schuldhulpverlening. Omdat het een wettelijke taak is, begroot de gemeente het ruim.
Hoewel we dit jaar ruim € 81.000 overhouden is het voorstel om het budget gelijk te houden. Enerzijds om ambities te realiseren: het convenant met bewindvoerders (dat is in 2023 nog niet gelukt), aanpak voor (preventie) schulden jongeren (conform het college uitvoeringsprogramma) en het realiseren van het schuldenknooppunt (een manier om sneller tot een schuldregeling te komen). Anderzijds om in 2024 aanvullende subsidieaanvragen te honoreren van Humanitas en Sociaal Raadslieden.

81

V

I

Spreidingswet
In aanloop naar de Spreidingswet vond het college het belangrijk om de druk in de asielopvang te verminderen en hulp te bieden om de urgente situatie in Ter Apel op te lossen. Door nu per direct plaats te bieden aan 55 statushouders ontstaat er ruimte in de asielketen. Diemen helpt zo om acute nood te verminderen. Per saldo is een bedrag van circa € 268.000 besteed in 2023. Naar verwachting worden deze kosten voor 100% vergoed door het Rijk.

-268

N

I

Overige verschillen

25

V

I

Totaal verschil lasten

190

Baten

Bedrag
(x € 1.000)

V/N

I/S

Kindertoeslagaffaire
Voor een toelichting verwijzen wij naar de informatie aan de lastenkant.

359

V

I

Oekraïne
Voor een toelichting verwijzen wij naar de informatie aan de lastenkant.

-218

N

I

Overige verschillen

-11

V

I

Totaal verschil baten

130

Reserves (dotaties/ontrekkingen)

Bedrag
(x € 1.000)

V/N

I/S

Onttrekkingen:

Onttrekking Algemene reserve
Toeslagenaffaire 2022. Voor een toelichting verwijzen wij naar de informatie aan de lastenkant.

-223

N

I

Dotaties:

-

Totaal mutaties reserves

-223

Totaal verschil Programma Inkomen en Armoede

97

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf