Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen gaat over de middelen en de mogelijkheden waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten te dekken. Ook hierbij is net als bij de risico's, onderscheid te maken in incidenteel en structureel weerstandsvermogen.
Incidentele weerstandsvermogen
Algemene reserve;
Risicoreserve;
Reserve Grondzaken;
Voorziening Grondzaken;
Begrotings- / rekeningresultaat.
Algemene reserve
Voor de berekening van het weerstandsvermogen hebben we de stand van de Algemene reserve op 31 december 2023 aangehouden. In de Nota reserves en voorzieningen 2023 is besloten de risicoreserve op te heffen en deze toe te voegen aan de Algemene Reserve (€ 5 miljoen). In de nota is een minimale (noodzakelijke) omvang van de reserve vastgelegd. De minimale omvang bedraagt 5% van de jaaromzet (totale lasten).
Reserve en Voorziening Grondzaken
In de Nota reserves en voorzieningen 2023 zijn de Reserve en Voorziening Grondzaken opgenomen. Met de Reserve Grondzaken worden de opbrengsten en afwaardering van gronden verrekend. Ook wordt de Reserve Grondzaken in eerste instantie gebruikt om de Voorziening Grondzaken op peil te brengen. In de voorziening wordt het verwachte tekort van grondexploitaties gestort.
Begrotings- / rekeningresultaat
Bij de berekening van het weerstandsvermogen wordt het verwachte begrotingssaldo dan wel het werkelijke rekeningsaldo meegenomen.
Structureel weerstandsvermogen
Onbenutte belasting capaciteit (OZB, precario);
Stelpost onvoorzien.
Onbenutte belastingcapaciteit
De onbenutte belastingcapaciteit is de ruimte die nog mogelijk is voor een tariefsverhoging OZB voordat een gemeente toe kan treden als artikel 12 gemeente. Dit wordt een gemeente als we de eigen financiële huishouding niet meer rond krijgen en we een beroep moeten doen op extra gelden. Een gemeente wordt als het ware onder curatele gesteld.
Op basis van het landelijke gemiddelde OZB-percentage van de WOZ-waarde is het percentage van de WOZ-waarde voor toelating tot artikel 12 van de Financiële verhoudingswet voor het jaar 2023 vastgesteld op 0,1729%.
Onbenutte belastingcapaciteit | WOZ-waarde | Tarief | Tarief | Verschil | Onbenut |
---|---|---|---|---|---|
Woningen - eigenaren | 6.832.503.000 | 0,0651% | 0,1729% | 0,1078% | 7.365.438 |
Niet-woningen - eigenaar | 871.586.000 | 0,2677% | 0,1729% | -0,0948% | -826.264 |
Niet-woningen - gebruiker | 740.848.100 | 0,2543% | 0,1729% | -0,0814% | -603.050 |
Totaal onbenutte belastingcapaciteit | 5.936.124 |
Stelpost onvoorzien
Het budget voor onvoorzien is gebaseerd op het aantal inwoners. Per saldo houden we in de begroting rekening met € 2,- per inwoner. In de begroting was € 60.000 geraamd. In 2023 is dit budget ingezet ter dekking van de donaties voor de aardbevingen in Turkije, Syrië en Marokko.
Berekening weerstandsvermogen
Weerstandsvermogen | ||||
---|---|---|---|---|
Weerstandsvermogen incidenteel | 31-12-2022 | 31-12-2023 | ||
Algemene reserve, algemene dekkingsmiddelen | 14.902 | 29.632 | ||
Risicoreserve | 4.615 | - | ||
Reserve grondzaken | 9.147 | 11.617 | ||
Verwacht resultaat | 8.253 | 4.316 | ||
Totaal Weerstandsvermogen incidenteel | 36.917 | 45.565 | ||
Weerstandsvermogen structureel | 31-12-2022 | 31-12-2023 | ||
Onbenutte belastingcapaciteit | 5.133 | 5.936 | ||
Stelpost onvoorzien | - | - | ||
Totaal Weerstandsvermogen Structureel | 5.133 | 5.936 |