Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
1. Voldoende betaalbare parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument | |||
1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers | |||
1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) | |||
1.4 - Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen |
Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument | |
1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT) | We hebben de blauwe zone uitgebreid in Diemen Noord (gedeelte van de Hofstedenweg, Gravenland, Houtbosch en Vierhuizen) en in Holland Park West met het stukje Bergwijkdreef wat hier op aansluit. |
1.1.2 - Parkeermonitoring door middel van meting van de parkeerdruk en op basis van ontvangen parkeerklachten | De scanauto meet de parkeerdruk in de straten op het moment van controle. Zo wordt inzicht verkregen waar de parkeerdruk oploopt boven de grens van 85%. In 2023 hebben we een parkeeronderzoek uitgevoerd in Diemen Noord (omgeving Zeezigt) Hieruit is gebleken dat er op de maatgevende momenten volgens het parkeerbeleid de parkeerdruk niet boven de grenswaarde van 85% uitkwam. |
1.1.3 - Uitvoering geven aan het geactualiseerde parkeerbeleidsplan 2021, waaronder het nadrukkelijker communiceren naar bewoners over de mogelijkheden die de bezoekersregeling biedt en een wijziging van de geldigheid van ontheffingen (per wijk) | In 2023 zijn geen verdere activiteiten nodig gebleken. Het communiceren met bewoners is gecontinueerd. |
Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers | |
1.2.1 - Waar nodig bijsturen van parkeerregulering (maatwerk) | In 2022 is gevraagd om extra handhavingscapaciteit in Centrum-West. Daar was de parkeerdruk door bouwwerkzaamhedenboven de 85%. Dit verhoogd toezicht is in 2023 voortgezet omdat de bouwwerkzaamheden nog niet zijn afgerond. |
1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen bij nieuwbouwplannen, in beginsel worden deze parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd op basis van de Nota Parkeernormen. | We hebben afspraken over de parkeervoorzieningen meegenomen in de planvorming voor de woningbouwprojecten Holland Park West, Campus 3e fase, Rietschuurhof, Hof van Saan, Harmonielaan en Buitenlust. |
1.2.3 - Handhaven op de parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen | In 2023 is met dubbele inzet gecontroleerd in de blauwe zones. Deze dubbele inzet werd in november 2022 gestart. |
Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) | |
1.3.2 - Actueel houden van de parkeerexploitatie | Actualisering vindt maandelijks plaats. |
1.3.3 - Parkeertarieven baseren op effectiviteit en een sluitende parkeerexploitati | In 2023 was er geen aanleiding om de parkeertarieven te verhogen vanwege deze subdoelen. |
Subdoel 1.4 - Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen | |
1.4.1 - Bijplaatsen van fietsenstallingen indien nodig en mogelijk | In de Prinses Irenestraat en de Rode Kruislaan hebben we extra fietsnietjes toegevoegd. |
1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen conform de Nota Parkeernormen | Dit is onderdeel van de planvorming voor de diverse woningbouwprojecten in Diemen, zie 1.2.2. |
2. Diemen is een verkeersveilige gemeente
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur | |||
2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen |
Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 2.1- Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur | |
2.1.1 - Toepassen duurzaam veilig bij herinrichtingen | Dit hebben we gedaan bij alle herinrichtingprojecten zoals o.a. in Diemen Noord en in Diemen Centum. |
2.1.2 - Verkeersveilige fietsroute aanleggen in spoorwegonderdoorgang aan westkant Ouddiemerlaan | De fietsroute in de onderdoorgang is gereed. In 2023 hebben we de fietsroute tussen de spooronderdoorgang en Diemen-Noord opnieuw ingericht. |
2.1.3 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen bij de uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden (in BLVC-plannen) | Dit is meegenomen bij alle projecten met fietsroutes waarvoor een BLVC-plan is opgesteld. |
2.1.4 - Aanleg van snelheidsremmers bij de aansluitingen van de Treubweg en Venserweg op de Weesperstraat | Dit project hebben we vanwege de beschikbare capaciteit moeten doorschuiven naar 2024 en gaat in de 1e helft van 2024 in uitvoering. |
Subdoel 2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen | |
2.2.1 - Deelname aan verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam | Er is een Doortrappen Fietsfestival en een fietsspiegelactie georganiseerd. Verder nemen we deel aan Verkeer en Meer (van de Vervoerregio Amsterdam). Door hen worden de campagnes georganiseerd waar Diemen aan deelneemt. Dit betreft onder meer de Mono-campagne, BOB, Wij gaan weer naar school en de campagne ‘met elkaar onderweg’. |
2.2.2 - Deelname aan het programma Doortrappen ter bevordering van de fietsveiligheid onder oudere fietsers | In 2023 hebben we samen met Doortrappen in januari een fietsspiegelactie gehouden en in april een Fietsfestival georganiseerd. |
2.2.3 - Actief monitoren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen | Er is incidenteel overleg met politie en vervoerregio over de verkeersveiligheidssituatie. In augustus 2023 heeft wethouder Prins de gemeenteraad geïnformeerd over de ontwikkelingen m.b.t. verkeersveiligheid in de gemeente Diemen |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | 9,11 | 20% | NB |
Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | NB | 10% | NB |
Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig | NB | 0% | NB |
- De meeste cijfers zijn via Waarstaatjegemeente.nl voor 2022 en 2023 nog niet bekend
3. Goede bereikbaarheid en doorstroming
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen | |||
3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op locale hoofdwegen | |||
3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken | |||
3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen | |||
3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers |
Activiteiten | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen | |
3.1.1 - We streven naar een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 30 kilometer per uur, tenzij | Dit uitgangspunt hebben we meegenomen in de herinrichtings-projecten, voor zover het nog niet een 30 km-gebied betreft (of een woonerf) |
3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes | In 2023 was hier geen inzet op nodig. |
3.1.3 - Medewerking aan de nieuwe HOV-verbinding IJburg-Weesp en IJburg-station Bijlmer-Arena met omzetten van de parallelweg van de A1 tussen knooppunt Diemen en de Maxis naar een busbaan zonder ontheffinghoudersregeling | Amsterdam, Gooise Meren en Diemen hebben overeenstemming bereikt over de definitieve oplossing van de weginrichting ter hoogte van de aansluiting Diemerpolderweg/Fortdiemerdamweg en de Diemerpolderweg ter hoogte van de Muiderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. |
Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op lokale hoofdwegen | |
3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen en herontwikkelingen (o.a. Scheepskwartier, Vlindertuin, Holland Park) | Dit hebben we meegenomen in de planvorming voor de inrichting van de openbare ruimte in Diemen-Noord en Holland Park. |
3.2.2 - Ongelijkvloers maken van spoorwegovergang op de Ouddiemerlaan | De spooronderdoorgang is in gebruik genomen. De herinrichting van de omgeving is voorbereid. |
3.2.3 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur) | In 2023 hebben we opdracht verleend voor de uitvoering van dit project en is de uitvoering gestart in de tweede helft van 2023. |
Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken | |
3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op hoofdwegennet | De bestaande aansluitingen zijn in 2023 in stand gebleven. |
3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze | Dit doen we in het overleg met kandidaat bedrijven die zich willen vestigen in Diemen. |
3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden | Dit is een doorlopend proces bij de voorbereiding van herinrichtingsprojecten. In 2023 is geen nieuw herinrichtingsproject gestart. |
3.3.4 - Voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek | Met ingang van 2023 is het initiatief Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek belegd bij de Vervoerregio Amsterdam en opgenomen in het programma Regionale Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. In 2023 hebben we geen concrete acties uitgevoerd. Het onderwerp komt, waar mogelijk, terug in de gemeentelijke Mobiliteitsvisie. |
Subdoel 3.4- Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen | |
3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraag gestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e | In 2023 hebben we 23 extra laadpalen met in totaal 47 laadpunten aan de openbare ruimte toegevoegd. Deze laadpalen staat verspreid door de gehele kern van Diemen. Het totaal per 31 december 2023 komt daarmee op 112 laadpalen met 223 laadpunten. |
3.4.2 - In samenwerking met het projectbureau MRA-e onderzoeken van mogelijkheden voor plaatsing van laadvoorzieningen van alleen op aanvraag naar pro actief op basis van bezetting/gebruik en potentieel gebruik door deelmobiliteit | Het projectenbureau MRA-e wil dit in 2024 oppakken samen met de gemeenten. |
3.4.3 - Uitbreiden en monitoren van het aanbod van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s en scooters) | Cargoroo heeft in de zomer van 2023 op verschillende locaties deelbakfietsen in Diemen geplaatst. Begin 2023 is MyWheels gestart met het aanbieden van elektrische deelauto’s in een groot deel van Diemen. Ook ShareNow is begin 2023 in Diemen gestart, alleen in de wijk Holland Park worden auto’s aangeboden. Het betreft een uitbreiding van de Amsterdamse freefloating vloot. Onze Auto heeft een vaste plek voor één deelauto op de Ouddiemerlaan. |
3.4.4 - Participeren in het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) als uitvoering van het klimaatakkoord | Het RMP wordt getrokken door de provincie Noord-Holland. De doelen uit het RMP/klimaatakkoord zijn opgenomen in het Beleidskader Mobiliteit van de Vervoerregio. |
Subdoel 3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers | |
3.5.1 - Verbeteren van zwakke schakels in het fietsnetwerk; onder andere onderzoek naar het verbeteren van de fietsoversteek op de Weteringweg en het voorbereiden van de verbreding van het brugdek van de Diemerbrug ten behoeve van het fietsverkeer. | In 2023 hebben we opdracht verleend aan een bureau voor een onderzoek naar het verbeteren van de fiestoversteek op de Weteringweg. De verbreding van de Diemerbrug is doorgeschoven naar 2024 vanwege werkzaamheden aan de brug in Driemond in 2023. |
3.5.2 - Voorstel voor de vervolgaanpak op basis van haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe fietsverbinding van Plantage De Sniep naar station Diemen-Zuid over de Weespertrekvaart | Het onderzoek hebben we in 2023 afgerond. Er zijn enkele technisch haalbare varianten uit het onderzoek naar voren gekomen. Ook is een vervolgstudie gedaan naar een verkeersveilige aansluiting van de brugvarianten op de Weesperstraat, die direct na de brug ligt. De kosten zijn hoog. Er is in 2023 nog geen besluit genomen over een vervolg. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
3.4 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen | 87 | 125 | 112 |
4. Goed openbaar vervoer
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
4.1 - Goede OV ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden | |||
4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes | |||
4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes | |||
4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer |
Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden | |
4.1.1 - Adviseren over concessieverlening door Vervoerregio Amsterdam en vervoerplannen GVB | In 2023 hebben we deelgenomen aan de voorbereiding van de vervoerplannen van het GVB voor de 1 en de 2 helft van 2024. |
4.1.2. Participeren in het onderzoek van de gemeente Amsterdam naar een nieuwe HOV-verbinding van IJburg via Diemen naar station Bijlmer-Arena en naar station Weesp | Amsterdam, Gooise Meren en Diemen hebben overeenstemming bereikt over de definitieve oplossing van de weginrichting ter hoogte van de aansluiting Diemerpolderweg/Fortdiemerdamweg en de Diemerpolderweg ter hoogte van de Muiderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. |
4.1.3 - De belangen van Diemen inbrengen in regionale en nationale onderzoeken zoals onder andere OV Toekomstbeeld 2040, OV SAAL middellange termijn en het MIRT onderzoek Amsterdam Bay Area (o.a. IJmeerlijn) | In de tweede helft van 2023 hebben we input geleverd voor het onderzoek naar de rol van de drie NS-stations aan de Zuidtak van Amsterdam (Diemen-Zuid, RAI, Duivendrecht) in relatie tot de gebiedsontwikkelingen rond deze stations. |
4.1.4 - Het verbeteren van de overstapmogelijkheden bij het OV-knooppunt Diemen-Zuid o.a. door het realiseren van een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers | In 2023 hebben we opdracht verleend voor de aanleg van een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers bij station Diemen-Zuid, de uitvoering start in het 1e kwartaal van 2024. |
4.1.5 - Nieuwe metroverbindingen (zoals IJmeerlijn) mogen er niet toe leiden dat de metrobereikbaarheid van Diemen verslechtert | Of er een IJmeerverbinding komt en hoe die wordt ingepast op het bestaande metronet is nog steeds onzeker. In 2023 is geen vervolg gegeven aan het MIRT onderzoek Amsterdam Bay Area (inclusief IJmeerlijn). In 2023 is door de Vervoerregio Amsterdam het Metrokader vastgesteld dat loopt tot 2030. Hierin is o.a. opgenomen dat alle huidige metrostations worden bediend. |
Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes | |
4.2.1 - Aanpassen resterende haltes in Diemen Noord bij groot onderhoud/herinrichting | Door vertraging in de voorbereiding gaan we hier vanaf 2024 meer verder in Diemen Noord. |
4.2.2 - OV-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers | Alleen in de buurten Scheepskwartier en Vlindertuin dient dit nog te worden uitgevoerd (groot onderhoud 2024 t/m 2026). |
Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes | |
4.3.1 - Controleren reizigersinformatie op haltes | Alle haltes hebben we nagelopen en geupdated in 2023. |
4.3.2 - DRIS-panelen bij nieuwe haltes bij spooronderdoorgang | Dris-panelen zijn geplaatst bij de haltes aan beide zijden van de spooronderdoorgang. Aan de noordzijde is een DRIS-paneel nog niet aangesloten en daarom ook nog niet in gebruik. |
Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer | |
4.4.1 - Verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer bij herinrichtingen (o.a. aanleg spooronderdoorgang) | Dit is een vast aandachtspunt bij de voorbereiding van herinrichtingen. |