1.02 Vervoerregio Amsterdam
1.02 Vervoerregio Amsterdam | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amsterdam | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | De heren Advokaat en Jägers (gemeenteraadsleden) zijn lid van de Regioraad. | ||
Mate van sturing: | Uitgebreide sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
De Vervoerregio Amsterdam behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van verkeer en vervoer (openbaar vervoer, verkeersveiligheid, infrastructuur en duurzame mobiliteit). De Vervoerregio in concessieverlener voor het metro-, tram- en busvervoer in Diemen en Amsterdam. | |||
Relatie met het programma: | Verkeer | ||
Ontwikkelingen 2023: | |||
Het nieuwe Beleidskader Mobiliteit is vastgesteld. De voorbereiding is gestart voor de nieuwe OV concessie Amsterdam 2025. De vervoerplannen van het GVB voor 2024 (inclusief ingebruikname Uithoornlijn) zijn opgesteld en getoetst. Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024-2032 is vastgesteld met daarin o.a. subsidiebijdragen voor de herinrichtingen in Diemen Zuid, Diemen Centrum en Diemen Noord. Ook is gestart met de voorbereiding van een regionale aanpak van deelmobiliteit. | |||
Maatschappelijke risico's: | |||
De Vervoerregio Amsterdam speelt een cruciale rol in de financiering, verduurzaming en de aansturing van het openbaar vervoer, het stimuleren van alternatieven van de eigen auto zoals deelmobiliteit en de fiets, en de verbetering van de infrastructuur door middel van susidiëring van een groot aantal projecten. | |||
Financiële gegevens: (€ x 1.000) | |||
Bron financiële gegevens: | Jaarverslag 2021 | ||
Bijdrage 2022: | n.v.t | ||
Bijdrage 2023: | n.v.t | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | 1.160 | 255.499 | |
31 december | 222 | 303.104 | -938 |